Despre coperte, fronturi și relații

16 septembrie 2015

bujold - cioburiSînt 3 chestii pe care ar trebui să le aibă o copertă de carte: o ilustrație care să te atragă, un design plăcut și să poți citi numele autorului și titlul.

***

Lucrez pe patru fronturi: Galileo 8, Argos 13, Dincolo de orizont (antologia SF – probabil în trei volume) și Cîntecul zorilor (antologia fantasy, titlu provizoriu). Coperte – în curînd.

***

Şi aici ajungem la unul dintre subiectele atinse în articolul de faţă – diferenţa dintre o părere personală şi o recenzie mai mult sau mai puţin profesionistă. Eu cred că ambele au un rol, dar scriitorul trebuie să înveţe să facă diferenţa între ce înseamnă una, ce înseamnă cealaltă şi cât folos îi aduce fiecare.

Mai depinde şi de persoană. Dau un singur exemplu, deşi e vorba despre un redator. Însă ideea de lucru rămâne. Este vorba despre Michael Haulică. Relaţia mea cu el a fost întotdeauna de genul: îmi place ce ai scris, te public. Nu, nu. Te superi pe mine? Treaba ta. Este o metodă destul de dură, dar are un avantaj: dacă mi-a spus “da”, nu trebuie să mă culc pe o ureche că va fi la fel şi data viitoare. Trebuie să trag în continuare, nu să las garda jos. Dacă mi-a spus “nu”, nu înseamnă că mi-a închis uşa în nas definitiv. Dacă îmi văd de treabă, următorul text poate fi acceptat. La o altă scară (dar respectând aceleaşi reguli), s-ar încadra şi recenziile care pot ajuta un scriitor să progreseze – “laud ce e de lăudat, critic ce e de criticat”.

(Lucian Dragoș Bogdan, într-un comentariu, pe Assassin CG)

 

Lasă un răspuns

