Dilemateca nr.83 (aprilie 2013)

DILEMATECA83-raybradbury-fahrenheit451-800hA apărut numărul 83 al revistei Dilemateca.

Articolul meu este despre Fahrenheit 451, de Ray Bradbury (Paladin, 2013, traducere de Petre Solomon, ilustrația copertei de Jon Hunt).

Citat:

Cititorul de azi al romanului lui Bradbury are parte de o altă lectură, mult mai bogată, mult mai apropiată decît i-o oferă o carte așa-zisă “de anticipație”. Cititorul de azi recunoaște societatea dominată de programele tv, în care jumătate din viață este petrecută în fața televizoarelor, interacționînd cu progamele, acestea substituind orice altă comunicare. Cititorul de azi mai recunoaște alegații gen “cărțile nu spun nimic. Nimic în care să crezi sau din care să poți scoate o învățătură pentru alții. Toate vorbesc despre niște oameni inexistenți, odrasle ale imaginației”, ale unei lumi din ce în ce mai înstrăinate, ale unor indivizi care și-au pierdut identitatea.

Și încă ceva, ce, poate, luat de valul anticipației, cititorul tinde să nu bage în seamă, dar asupra căruia ar trebui să i se atragă atenția: Ray Bardbury este un scriitor extraodinar în primul rînd, Ray Bradbury este unul dintre marii scriitori ai omenirii, care ar trebui studiat în toate școlile din lume pentru că acolo, la vîrful literaturii, nu mai există granițe între SF și mainstream.

 

 

5 responses

  1. Aveti dreptate, Bradbury mai poate fi citit azi cu Fahrenheit si celor care au trait sub comunist le spune mai mult decat cititorilor occidentali de azi. In schimb, Bradbury poate fi azi si ingrozitor de desuet. Am citit de curand Aici sint tigri, tot in traducerea lui Petre Solomon, si mi s-a parut foarte invechit, bun pentru anii 50, cand au aparut povestirile respective.

  2. Încearcă și Cronicile marțiene, ediția din 2009, de la Leda, în traducerea lui Mihai-Dan Pavelescu.

    1. M-am gandit dupa aia ca trebuia sa spun si de Cronici. Am citit editia de la Leda, foarte buna. Cronicile trec dincolo de bariera timpului, chiar mai mult decat Farenheit.

  3. spam, spam :😀 : daca nu esti hotarat :

    http://www.cititorsf.ro/2010/01/11/cronicile-martiene-ray-bradbury/

    depinde de perspective. eu am citit Lovecraft sau Howard si nu mi s-au paruti invechiti, ci dimpotriva😉

    1. Nu sunt un incepator, asa ca am citit Cronicile, si cronica ta, care mi-a placut. Cu Lovecraft si Howard e altceva, ei scriau dincolo de vremea lor, nu faceau referire la problemele inceputului de secol 20. Bradbury a fost mult mai angajat, el traia efectiv in lumea in care scria. Problemele epocii lui, le gasesti in ce a scris.

Lasă un răspuns

