Trebuia să refuz premiul la festivitatea de premiere

…ar fi fost mai clar așa. Mai simplu. Cel puțin pentru mine.

Dar nu-ș de ce mă mănîncă-n cur și mă gîndesc și la alții, să nu iasă șifonați, să nu… că nu s-au înțeles ei între ei.

MICHAEL HAULICĂ a hotărât să se retragă de la aceste premii pentru felul în care a fost, pe nedrept, tratat de câțiva comentatori care au trecut cu vederea peste tot ce a realizat Mike pentru SF-ul românesc de până acum. (…)

Mersi, am ieșit, și de data asta, tot eu șifonat, eu, ăla fițosul, care s-a retras pentru că au fost cîțiva care au trecut cu vederea ce am realizat etc., de parcă îmi mai pasă mie la ora asta că ăia care mă fac prost și mincinos și tîlhar și nu mai știu cum nu apreciază cum se cuvine ce-am făcut în cei 20 de ani cîți s-au scurs de cînd am intrat în redacția Supernovei, în toamna lui 1993.

Am refuzat premiul FanSF din cauza felului în care am fost tratat – și au permis să se întîmple – pe blogul lor și, în consecință, nu pot accepta nici un fel de premiu acordat de FanSF.
Poate, dacă toți adminii site-urilor și blogurilor vor fi hotărîți să facă asta, în scurtă vreme va fi blocată exprimarea tuturor acelora care, la adăpostul pseudonimelor, nu vin decît cu insulte și injurii în loc de argumente. Poate, cu acceptul tuturor, vom reveni la stadiul de acum 3-4 ani cînd, nu zic că nu ne mai certam între noi, dar era o lupta a argumentelor. Și ceea ce ne spuneam în mediul virtual aveam demnitatea, curajul și responsabilitatea să ne spunem și față în față.
Cînd vom ajunge din nou în acel stadiu vom mai putea vorbi despre fandom, despre comunitate sf și alte lucruri pe care le-am distrus în ultimii ani.

Deci nu m-am retras pentru că niște huligani nu-mi recunosc nu-știu-ce merite. Meritele nu se pretind, ele există sau nu. Iar dacă există, se văd. Se pot număra. Ele înseamnă reviste inventate, reviste făcute, zeci, sute de apariții. Înseamnă tineri autori debutați în reviste, debutați în volum. Și tot așa. Meritele sînt simplu de văzut atunci cînd vrei să le vezi. Ele sînt acolo. Cine vrea n-are decît să le caute.

Problema e să nu mai permitem cohortelor de huligani anonimi să ne mai bîntuie revistele, site-urile și blogurile. La urma urmei, dacă scoatem toată contribuția lor la sefeul românesc (adică un număr de comentarii), ar rămîne niște discuții la obiect despre proză, despre reviste, despre cărți.

Nu refuzi un premiu dintr-un capriciu, dintr-o hachiță. O faci pentru a atrage atenția asupra unor anomalii. Și cu speranța că le-au mai depistat și alții, că mai sînt și alții care cred la fel.

(Am ales pentru ilustrare o fotografie făcută într-un loc unde m-am simțit bine. Și tot despre SF era vorba.)

LATER EDIT: Văd că, între timp, s-a înlocuit textul inițial cu motivarea pe care am trimis-o.

3 responses

  1. […] Michael Haulică a refuzat acest premiu, explicîndu-şi această decizie printr-o însemnare pe blogul său, aici: […]

  2. Razvan van Firescu | Răspunde

    Domnule Haulica, ce conteaza ce spun oamenii pe internet si daca sunt anonimi sau nu? Nu pentru ei faceti ce faceti si nu pentru ei o sa continuati sa faceti ce faceti.
    Sunt multi idioti si toti au acces la internet, ori faptul ca scriu tampenii si jigniri sunt la fel percepute, indiferent de sunt anonimi sau ba. Atat timp cat nu au dreptate, de ce puneti la suflet ce spun?
    Eu zic sa o tineti tot asa ca si pana acum pentru ca, pana la urma, rezultatele vorbesc si raman, nu niste comentarii de doi bani cine stie pe unde.

  3. Lucrurile astea sună foarte adevărat și nobil, dar ce te faci cînd se pune în practică îndemnul „calomniați, calomniați, ceva tot o să rămînă”? Atunci tu stai demn în banca ta și nu te bagi, iar mîncătorii de borș aruncă tot felul de aiureli pe seama ta. Și dacă nu te bagi să le corectezi, te-ai aranjat, alea rămîn în conștiința publică. Pe verificate. Unii vorbesc pe-alături pur și simplu fiindcă habar n-au cum stau de fapt lucrurile, de la ei motanul gălbui se vede pisică vineție cu dungi mov, nu stau să se-ntrebe dacă nu cumva era castrat și cădea nu știu ce umbră cînd se uitau ei și se reflecta jaluzeaua prăvăliei. Alții mint pur și simplu din răutate. Și-ai fi surprins să vezi cîți d-ăștia sînt.

Lasă un răspuns

