Ion Hobana (1931 – 2011)

S-a stins Ion Hobana, ieri, 22 februarie.

Acesta este textul pe care l-am scris pentru numărul aniversar al revistei Biblioteca Nova, dedicat lui Ion Hobana cu prilejul împlinirii vîrstei de 80 de ani.

Exercițiu de admirație

Dirijorul

Nu mai știu cînd l-am cunoscut, dar știu cînd a intrat definitiv în viața mea: pe 5 martie 1999, cînd a vorbit la lansarea volumul meu de debut, Madia Mangalena. Se întîmpla la București, la un tîrg de carte (cel de la Muzeul de Istorie). Îi trimisesem șpalturile de la Iași, ca să știe despre ce e vorba (asta i-a fost cererea și a fost una dintre primele lecții pe care le-am învățat de la el și care mi-au prins bine mai tîrziu, cînd am ajuns și eu să vorbesc la lansări), exemplarele cărții au ajuns cu cîteva minute înainte de ora evenimentului, dar totul a mers bine, foarte bine, am avut și public, s-au vîndut și cîteva cărți, am dat și autografe. Adică eram scriitor de-adevăratelea. Puteam să-mi las și barbă, ascultînd de vorba mamei (prima tentativă de a–mi lăsa barbă a fost în anul I de facultate): Cînd o să fii scriitor n-ai decît să-ți lași barbă, dar pînă atunci să umbli ca lumea!

Din ziua aceea m-am simțit mereu dator față de Ion Hobana, dator să nu-l dezamăgesc, dator să am grijă ca, la fiecare carte publicată, să nu-l fac de rușine, să nu-l fac să regrete că atunci, în marite 1999, s-a pus chezaș pentru mine în fața unei mîini de oameni.

L-am ascultat apoi pe Ion Hobana vorbind la multe lansări și i-am admirat mereu stilul ușor prețios care, alăturat eleganței ținutei, îl făcea pe fiecare scriitor despre care vorbea să se simtă de parcă i se înmîna Premiul Academiei, să se simtă ca și cînd alt scriitor mai talentat și mai îndreptățit să fie în lumina reflectoarelor n-ar fi existat nicicînd și el, tocmai el este buricul Pămîntului, ăl mai scriitor dintre toți, așa cum și trebuie să se simtă un scriitor la lansarea unei noi cărți. Are lipici la public Ion Hobana cînd vorbește, are darul de a fermeca, are harul… Ai tot sta și l-ai asculta. Și nici măcar nu depune efort pentru asta. Își citește notițele scrise de mînă pe o foaie A4 împăturită – la Ion Hobana notițele sînt o recenzie în toată regula, superșlefuită și rafinată, numai bună de dat la tipar și nici redactor, nici corector nu mai are ce modifica – și lumea se repede să-și cumpere cartea fiind perfect lămurită de ce va găsi între copertele ei.

L-am admirat întotdeauna pe Ion Hobana pentru ținuta lui, pentru aerul de senior pe care-l răspîndește, pentru respectul pe care ți-l stîrnește așa, pe nevăzute, fără măcar să știi ce ți se întmplă, pentru felul domol și ales în care vorbește, indiferent de împrejurare și de preopinent, pentru seriozitatea și rigoarea cu care abordează toate lucrurile în care se implică, pentru tenacitatea cu care își duce la capăt proiectele, pentru stăruința cu care mereu și mereu găsește alte și alte proiecte la care, multe dintre ele, nimeni altcineva nu s-ar încumeta. L-am admirat întotdeauna pe Ion Hobana și nu i-am spus-o niciodată.

Acum, la ceas aniversar, după atîta vreme, poate e timpul să spun: dragă domnule Ion Hobana, vă admir, vă prețuiesc, vă respect. Să-mi trăiți mulți ani de-acum înainte.

*

Ion Hobana este o parte din mine, așa că, pentru mine, va trăi cît timp am să trăiesc și eu.

5 răspunsuri

  1. […] aici am aflat ca ieri a trecut in nefiinta Ion […]

  2. Dumnezeu sa-l odihneasca in pace!

  3. […] cu adevărat mi-au mai luminat ziua: Cristian Tudor Popescu, Dănuț Ungureanu, Marian Truță și Michael Haulică. Și nu pot în final să nu-i mulțumesc bunului meu prieten Mugur Cornilă, autorul interviului […]

  4. […] Jules Vernes, H.G. Wells și primele antologii SF. Altii au însă mai multe de povestit: o stea / un exercițiu / moartea unui […]

  5. […] (https://michaelhaulica.wordpress.com/2011/02/23/ion-hobana-1931-2011/) Cu prietenii, la Euroconul 2001 de pe insula Atlantykron. De la stânga la dreapta: Joe Haldeman, Roberto Quaglia, Alexandru Mironov, Ion Hobana, Jonathan Cowie şi Norman Spinrad (© foto – Roberto Quaglia) […]

Lasă un răspuns

